Nasjonale standarder og krav til personell
Hensikten med standardene og kravene er å bidra til at luftambulansetjenesten framstår med god og likest mulig kvalitet over hele landet.
Nasjonal standard for flysykepleiere 2021
Nasjonal standard for redningsmenn 2019
Nasjonal standard for luftambulanseleger (helikopter) 2013
Nasjonal standard for helsepersonell som transporterer syke nyfødte i luftambulansetjenesten (2016)
Krav til leger og sykepleiere
Ambulanse- og redningshelikoptrene er bemannet med anestesilege.
Ambulanseflyene er bemannet med anestesi- eller intensivsykepleiere. Ved flybasene Tromsø, Bodø, Ålesund og Gardermoen er det i tillegg anestesilege i bakvakt, som deltar i oppdrag ved behov. Sysselmannens helikopter på Svalbard bemannes av lege og sykepleier fra Longyearbyen Sykehus ved behov.
Det medisinske ansvaret for luftambulansetjenesten ligger hos de helseforetak/sykehus som har base, og dette er arbeidsgivere for legene og sykepleierne i tjenesten. Luftambulansetjeneste inngår i turnus og innebærer normalt rotasjon med arbeid i sykehuset.
Krav:
Forskrift om krav til akuttmedisinske tjenester utenfor sykehus (2005) har følgende bestemmelse i § 17 (Bemanning og helsefaglig kompetanse):
"Ambulansehelikopter og redningshelikopter som benyttes i ambulansetjeneste skal være bemannet med lege med akuttmedisinsk kompetanse. I tillegg til lege skal fartøyet bemannes med ambulansearbeider eller sykepleier med redningsteknisk kompetanse. Ambulansefly skal være bemannet med intensiv- eller anestesisykepleier. I tillegg skal det etableres beredskap for lege eller annen bemanning ved oppdrag der dette er nødvendig".
Se for øvrig nasjonal standarder over.
Krav til helikopterflygere
Alle pilotene er ansatt i Norsk Luftambulanse AS og må tilfredsstille de krav som de stiller. Vi har gjennom kontraktene stilt en del ekstra/tilleggskrav. Generelt kan det sies at det kreves mye erfaring som helikopterflyger før man er aktuell til jobb i luftambulansetjenesten. Selskapene rekrutterer både militære og sivile flygere.
Følgende krav er stilt til flygere gjennom kontrakt med oss:
- Trafikkflygersertifikat CPL for helikopter (CPL-H) og gyldig instrumentbevis (IR.H)
- 2000 timers flytid på helikopter, herav minst 1000 timer på turbinhelikopter
- 1000 timer som fartøysjef på helikopter
- 1000 timer erfaring (helikopter) fra operasjoner som er relevante for luftambulansevirksomheten. Operatøren skal dokumentere dette
- 200 timer nattflyging helikopter
- 100 timer instrument helikopter
- 50 timer NVG helikopter
- Gjennomført selskapets utsjekks- og treningsprogram for underhengende operasjoner/ evt. heisoperasjoner
Krav til flygere i ambulansefly
Alle pilotene er ansatt i Avincis Aviation Norway AS og må tilfredsstille de krav som selskapet stiller.
Vi har gjennom kontraktene stilt en del ekstra/tilleggskrav. Generelt kan det sies at det kreves mye erfaring som flyger før man er aktuell til jobb i luftambulansetjenesten. Selskapene rekrutterer både sivile og militære flygere. Normalt ansettes flygerne i ambulanseflytjenesten som styrmenn for deretter å opparbeide seg erfaring og ansiennitet i tjenesten for videre utsjekk til kaptein.
Følgende krav er stilt til flygere gjennom kontrakt med oss:
Fartøysjefen skal tilfredsstille følgende kvalifikasjoner:
- Gyldig ATPL (A)/CPL (A)
- IR(A) rating
- ME(A) rating
- MCC kurs
- Gyldig Klasse 1 legeattest
- Minimum 2500 timer total flytid, hvorav minimum 2000 på fixed wing
- Minimum 800 timer som fartøysjef
- Minimum 400 timer på aktuell flytype
- Erfaring fra nattflyging på kortbanenettet sommer – og vintersesong, herunder minimum 100 landinger nattetid på kortbane. Dette kan også skaffes hos opertør etter ansettelse.
- Kunne kommunisere på engelsk og norsk (svensk eller dansk kan godkjennes i stedet for norsk).
Styrmann skal tilfredsstille følgende kvalifikasjoner:
- Gyldig CPL(A) eller ATPL(A)
- IR(A) rating
- ME(A) rating
- 800 timer total flytid, hvorav minst 500 på fixed wing
- MCC kurs
- Bestått ATPL teori
- Gyldig Klasse 1 legeattest
- Kunne kommunisere på engelsk og norsk (svensk eller dansk kan godkjennes i stedet for norsk).
Sist oppdatert 09.10.2024