logo Luftambulansetjenesten

Verdens hjertedag 29. september

Luftambulansetjenesten er der når det haster som mest

Noen ganger haster det mer enn ellers.

Publisert 27.09.2024
Sist oppdatert 29.09.2024
En lege som holder en pasient i hånden
Når det gjelder hjerte- og karsykdommer så er tid helt avgjørende.

Ved hjerteinfarkt tettes en blodåre som sender oksygen til hjertemuskulaturen. Hvis ikke blodåren åpnes raskest mulig så dør alt vevet som skulle fått oksygen gjennom denne blodåren. 

Hvert minutt med forsinkelse fører til at mer hjertemuskel dør, sjansen for overlevelse synker og risikoen for dårligere hjertefunksjon øker for de som overlever.

Unner alle samme hjelp

Luftambulansetjenestens helikopter, fly og legebiler er derfor svært viktig for å få startet rett type behandling og transportert pasient til sykehus når det haster som mest.

En av de pasientene Luftambulansetjenesten har fraktet er Egil Rye-Hytten som i dag er leder for brukerutvalget i tjenesten. Egil Rye-Hytten representerer LHL,  en medlemsstyrt organisasjon som arbeider for å ivareta hjerte- og lungesykes og andre funksjonshemmedes interesser.

Egil Rye Hytten
Egil Rye-Hytten, leder av brukerutvalget i Luftambulansetjenesten HF, 

 

- Jeg er veldig glad for at luftambulansen fløy meg til Rikshospitalet slik at jeg ble lagt direkte på «benken» og fikk behandling for hjerteinfarkt. Jeg unner alle som trenger det å få samme hjelpen, sier Rye-Hytten.

Stor pasientgruppe

I 2023 fraktet Luftambulansetjenesten 6742 pasienter med sykdom i sirkulasjonssystemet. I denne diagnosegruppen ligger alle hjerte- og karsykdommer, herunder også slag.

2758 pasienter ble fraktet i fly, 3304 pasienter ble fraktet i helikopter og 680 ble fraktet i legebil.

 

Ambulansehelikopter tar av i Bergen

Foto: Elin Åsbakk Lind, Luftambulansetjenesten

Helikopteret er den ressursen som har flest oppdrag hvor pasienten fraktes fra hjem eller skadested til sykehus.

Ambulanseflyene har flest oppdrag fra mindre til større sykehus, transport tilbake til pasientens lokale sykehus, samt spesialtransporter.

Legebil ved helikopterbasene benyttes ofte som alternativt transportmiddel når et helikopteroppdrag ikke kan gjennomføres på grunn av vær eller fartøytekniske forhold. Den kan også benyttes i tilfeller hvor bil er mer hensiktsmessig, for eksempel om pasienten er i umiddelbar nærhet til basen.

- Når hvert minutt teller sørger vi som ett ledd i den akuttmedisinske kjede, for at pasienten kommer frem til sykehus, sier Randi Spørck konstituert administrerende direktør i Luftambulansetjenesten HF

 

Stolt og ydmyk

Luftambulansetjenesten har avtale med Norsk Luftambulanse AS om å fly helikopter og med Avincis Aviation Norway om å fly ambulansefly.

Daglig leder Ronny Repvik i Avincis,  er stolt over å kunne bidra til å sikre hjertepasienter riktig behandling.

- Det at så mange pasienter har fått hjelp som følge av at vi har en velfungerende luftambulansetjeneste, gjør oss både stolte og ydmyke. Vi jobber hver dag for å sikre så god tilgjengelighet for flyene som mulig for Luftambulansetjenesten HF, fordi vi vet hvor avgjørende det kan være for pasientene at de får riktig hjelp når de trenger det, sier Repvik.

Ambulansefly på en rullebane

Foto: Luftambulansetjenesten HF/ Avincis AS

Ambulanseflyene har flest oppdrag fra mindre til større sykehus, transport tilbake til pasientens lokale sykehus, samt spesialtransporter.

 

Verdens hjertedag (29. september) ble opprettet i år 2000 av WHO for å øke kunnskapen om hjerte- og karsykdommer, den største dødsårsaken i verden.

Hjerte- og karsykdommer er en gruppe sykdommer som omfatter hjerteinfarkt, hjertekrampe, hjertesvikt, hjerneslag og andre sykdommer i hjerte og blodårer. I 2016 mistet 17,9 millioner mennesker livet som følge av hjerte- og karsykdommer, noe som representerer 32 prosent av alle dødsårsaker globalt. (Kilde: FN-Sambandet)

For hjertet er livet enkelt: det slår så lenge det kan
Karl Ove Knausgård , åpningslinja i romanen Min Kamp