En dag i Luftambulansetjenesten
Bli med til Flykoordineringessentralen i Tromsø
Luftambulansetjenesten HF har ansvaret for den operative delen.
Vi sørger kort fortalt for at tjenesten har fly og helikoptre som kan bringe sykehusenes leger og sykepleiere ut til pasientene.
Fly og helikopter anskaffes gjennom offentlig anbud med konkurranse.
Sykehusene og de regionale helseforetakene har ansvar for den medisinske delen av tjenesten og for pasientbehandlingen.
De bemanner tjenestens fly og helikopter med spesialiserte leger og sykepleiere.
All bestilling og utkalling av luftambulanse går igjennom sykehusenes AMK-sentraler.
Det er altså 113 som er veien inn til oss også.
Dersom du trenger transport er det en medisisk vurdering som gjøres for å avgjøre hvilken type transport det er snakk om: Luft-, bil- eller båtambulanse.
Ved helikopterbasene er det luftambulanseleger i vakt som avgjør om pasientenes tilstand krever bruk av luftambulanse.
I samråd med pilot og redningsmann bestemmer de om, når og hvordan oppdragene skal løses.
Ambulanseflyene styres av tre AMK sentraler, i Tromsø, Lørenskog og Ålesund, det kalles Medisinsk Koordinering Ambulansefly (MKA)
Leger og sykepleiere i vakt prioriter hvilke oppdrag som skal flys ut fra pasientenes medisinske behov.
Akutte oppdrag har alltid første prioritet.
Alle flyoppdrag planlegges i samråd med flyenes piloter, sykepleier om bord og tjenestens flykoordineringssentral (FKS) i Tromsø.
Les mer om flykoordineringssentralen her
Operatørene våre
Vi har avtale med Norsk Luftambulanse AS om å fly våre 14 helikoptere fordelt på 14 baser.
Vi har avtale med Avincis Aviation Norway AS om å fly våre ti fly stasjonert på 7 baser.
Hospitering i tjenesten vår
Samfunnsnytten
Tidlig og avansert medisisk bistand reduserer samfunnets helsekostnader. Dette får vi igjen for de omlag 1,3 millarder som puttes inn i tjenesten:
Bli med til Flykoordineringessentralen i Tromsø